Tuesday, January 18, 2011

:: ais krim dan tapai::

seperti yang telah saya beritahu semalam, hari ni buat tapai and ais krim.. actually kalau boleh tak nak rasa asi krim sebab tekak and batuk still not fully recover lagi.. lagi pun dah sebulan saya pantang minum air sejuk berais.. minum air suam atau air bersuhu bilik sahaja. hehe..

suara pun still macam radio rosak.. hehe.. eh bukan radio nak cari frekuensi.. hehe jadi hari ni buat ais krim vanilla.. so, pepagi hari lagi dah kene buat sensory dengan ais krim.. oleh kerana ada penggunaan susu dalam ais krim, saya jadi kurang berminat nak rasa.. maklumlah saya kan lactose intolerence..
~~~ TAK MINUM SUSU..~~~
tapi saya cekalkan hati dengan merasa ice cream tu.. siap komplen lagi.. texture tak smooth la.. cepat melt la.. haha.. banyak songeh.. hehe...

moderator ais krim.. macam best je kan..hhee

 yang ni pukul2 sampai  fluffy...


mesin ais krim..

yang ni pon same.. hehe

yang nih.. hehe.. muke tunggu nak makan ais krim..
hehe.. pepagi lagi memand la muke macam fresh tapi kan bile sesi buat tapai.. muke.. ermmm.. hehe.. peluh..


ais krim yang bakal dimakan.. hehe

yang ni ubi kayu.. yang sudah siap dikupas dan bakal masuk ke dalam air yang mendidih.. hehe

yang ni pulut.. hehe.. erm.. bukan.. beras pulut..hehehe

alat utama dalam pembuatan tapai pulut.. hehe

tapai ubi yang sedia untuk diperam.. hehe

tapai pulut yang sedia untuk diperam.. hehe

 jap.. ni ais krim.. yang guna mesin nemox.. hehe

sengsara je nak buat tapai.. dah la tak boleh cakap.. sebab takut contimination dengan air liur.. terseksa jiwa raga saya yang bersifat semula jadi banyak cakap.. huhuhu...
ape-ape hal memang best makan ais krim.. heehe.. tapai.. nantikan entri seterusnya.. haha

2 comments:

  1. wah, bestnya dpt guna mesin ice cream y baru!!

    ReplyDelete
  2. haha.. yeay.. kiteorang adalah batch pertama yang gune makmal confectionary... haha.. makmal ais krim.. wangi dan sangat sejuk.. hehe

    ReplyDelete