Friday, January 21, 2011

:: latihan industri luar negara? saya nak pergi!!!::

Ceh, tajuk macam nak best. tapi memang kali ni, entri berkisar mengenai latihan industri luar negara..hish.. nak pergi.. nak pergi.. tapi.. hurm.. kekangan nye adalah DUIT!!.. memanglah dapat elaun. tapi kan berape sen la ringgit Malaysia bila ditukar kepada dolar? huhu.. duit beribu pun belum cukup.. dah la pergi dalam 4 bulan.. alamatnya.. hehe.. hari2 makan megi.. hehee..

ceh,  bukan nak pergi europe pon.. ni latihan industri di chulalongkorn university, kasetsart university, thailand dan jugak universitas padjadjaran di bandung, indonesia. masih lagi dalam pertimbangan.. hehehe... entah la..(selalu ragu-ragu macam ni).. dah peluang untuk pergi luar negara ade.. pergi je la.. ramai yang kate tak nak pergi, ade jugak yang nak pergi tapi menghadapi masalah yang serupa.. a.k.a tak cukup duit.


 tapi kalau pergi indon.. rm1  kita bernilai 2975 rupiah.. sepuluh sen  bernilai 300 rupiah.. lebih kurang la...tapi kita tak tahu makanan kat sana murah ke tak? hehe.. entah la.. kalau nak ke thailand, rm 1 kita bersamaan 10 baht..huhu.. payah.. pyah..  eh apesal saya beria-ria nak bergi sana? kan malaysia ade? sebenarnya, saya nak mengexposekan diri ke luar negara... maksudnya. kita takkan tahu dunia luar.. selalu je kita anggap indonesia tu mundur.... tapikan industri makanan kat sana sudah mula menyaingi Malaysia. rasanya kalau sekatan makanan berlaku ke atas indonesia, rasanya mereka masih boleh bertahan sebab bekalan makanan mereka masih mencukupi berbanding Malaysia. Saya nak tengok sendiri, bukan hanya disogokkan dengan keburukan sahaja.  yelah, kita semua didedahkan keburukkan negara luar. namun kita tak tahu disebalik keburukkan yang sedikit tu, banyak lagi yang baiknya...

kasetsart university
tapi jika tiada rezeki.. (huhu.. sedih la pulak).. saya rasa cukuplah setakat di dalam Malaysia. hehe.. tapi kan saya akan cuba.. hehe.. dah fakulti tawarkan.. just grab it.. pasal mama ke abah nak bagi pergi.. hehe.. pandai-pandai la saya uruskan.. lagipun tak anak jantan la kalau tak menyahut cabaran.. hehe (eh saya ni perempuan) hehee

universti chulalongkorn

No comments:

Post a Comment