Saturday, June 11, 2011

Novel atau Drama adaptasi?

salam ceria semua..

Sihat? haha.. Okay just straight to the point je la. Saya just nak cakap mengenai fenomena Nora Elena ni. Huhu.. Even kat formspring pun ada orang tanya pasal drama Nora Elena yang ditayangkan di TV3.  Semua cakap seth tan tu jahat la, romantik la.

Tapi kan.. keromantikkan Seth Tan tu agak melampau kan. Macam fake je. Ada ke laki macam tu dalam dunia ni? Sebab terlalu bersabar dengan kerenah Elena. Kadang kala saya terfikir, adakah rasa bersalah yang membuatkan Seth tu, tahan dengan Elena? haa.. itu kita tak tahu.

Seperti yang kita tahu,  Nora Elena adalah adaptasi dari novel Kasih yang suci karya Meen Zulaikha. Tapi seriously, saya lebih prefer novel dia compared to the drama. Maybe, sebab saya dah baca novel tu beberapa tahun yang dulu. Actually novel ni dah lama la. haha

Perbezaan antara novel dan drama amatlah ketara :

Drama Nora elena:

  1. Seth Tan adalah mixed blood Malay + chinese yang tak mengamalkan ajaran Islam yang sebetulnya.
  2. Eid tu tak nak kawin dengan Elena sebab salah sangka dengan Elena ada hubungan sulit dengan bos.
Novel Kasih yang Suci:
  1. Seth Tan adalah muallaf dan after convert, dia menjadi Islam yang sejati. Dan banyak baca buku agama. 
  2. Eid tak nak kawin dengan Elena lepas dapat panggilan misteri yang mengatakan elena tak suci lagi.
hurm.. Tapi kan Yvonne tu memanng annoying giler even dalam novel pon.. 
But still, drama tak mampu kalahkan novel dia. haha...



Tapi kan ada juga novel-novel lain yang diadaptasi contohnya drama Trilogi Cinta yang diadaptasi oleh novel Tak seindah mimpi, Tak semanis impian  dan Tiada lagi mimpi. Saya suka novel-novel ni. Novel Trilogi yang memang best. Saya suka ceritanya. haha..

Tapi saya tak tengok dramanya.. peace..



Ada lagi novel yang didramakan.. Yang ni namanya Cinta pertama. Novel juga. Tapi saya frust sangat sebab dalam novel, heroin tu bertudung litup okay.. Tapi in drama.. hurm.. tak pakai tudung dan rambut kerinting dan pendek. Err.. memang weird. Satu lagi sebab hero dalam novel adalah kacukan malay + sepanyol, So mata hero patutnya hijau. Tapi dalam drama, tak nampak sangat kaler mata tu.. huhu.. Frust..


Okay, nak baca drama online la.. but kan.. bagi saya peminat novel ni. drama adaptasi tak berapa best. haha.. saya lebih suka mengadap patah-patah perkataan itu sendiri. Susunan ayat lebih indah dan tersusun. haha.. berbanding just tengok drama.. hurm.. takde feel langsung.. haha

Ok till next time.. tata

4 comments:

  1. hehehhe..yela.. de yg x minat novel nak bce.. ble tgk cte.. mgkin dtg minat tu.ehhee

    ReplyDelete
  2. haha.. tapi serius drama tak berape best.. Tapi betul jugak.. lepas tengok drama adaptasi, mungkin bole beli novel pulak kan.. haha

    ReplyDelete
  3. y novel cinta pertama, drama nyer tajuk pe? suka tengok cite kau laksana bulan adaptasi dr novel kau laksana bulan

    ReplyDelete
  4. cinta pertama jugak rasanya.. Tak ingat sangat sebab drama tu tayang time sekolah dulu.. dah lama sangat..

    ReplyDelete