Sunday, August 28, 2011

Bangkok Trip: Edisi Merdeka.

Assalamualaikum semua,

Memandangkan bulan ni bulan 8 yakni bulan kemerdekaan, sengaja saya menghadiahkan satu entri khas sempena hari merdeka ni. Hurm.. entri raya saya hold dulu. Mood tengah berkobar-kobar nak menyambut merdeka sebab baru saja tengok Majalah 3 pasal Raya Banzai. Kuikuikui.. Best woo.. Saya kalau bab patriotik ni, memang semangat sket. Hurm.. Mungkin sebab abah Tentera kot.. kehkehekeh.. tersampuk dengan abah. okay.. dah mengarut ni..

Macam yang saya war warkan.. hujung bulan lepas saya telah ke bangkok. Erm.. bukan bercuti ok.. Tapi sebagai lawatan sambil belajar. kuikuikui.. Pengalaman kat sana, Hurm..apa yang boleh saya cakap, Malaysia konfem lagi best. Sebab makanan halal bersepah dan boleh makan dengan banyak. hehe. Lagi satu, kat sana kebanyakkan tempat menarik adalah berkisarkan temple dan bangunan lama. 

yang ni tak ingat la ape.. rasanya green curry kot.. tak sure.

tomyam versi bangkok.. kuat giler rasa udang.. taubat dah saya tak makan.. sengsara kot.. hirup kuah sket  terus je alergik menjadi-jadi.. huhu

stri fried chicken with cashew... lebih kurang la.. sedap.. dan harganya pun.. alahai.. memang best...

Mula-mula sampai kat sana, memang la rasa excited.Yelah.. first time pergi bangkok. Okeh... ada la sedikit ke'ulu'an di situ. Semua tempat nak amik gambar. Rasanya, kalau memori setakat 4/8 GB tuh, alahai.. tak cukup nak menampung gambar yang diambil kot. hehe..

yang ni briyani mende tah.. yang saya makan.. 160 bath termasuk taxes. haish..tapi sedap.. hehe

suvarnabhumi airport..

Lama-lama, terasa rindu kat negara sendiri. Terutamanya time makan. Ade ke makan nasi goreng daging dengan cili potong, sampai 140 bath atau RM 14 ? tu nasib baik minum air kosong. Sadis.. Sadis.. Sadis.. Lagi kesian bila time nak membeli belah. Completely speaking kot. Hehe..Saya ni bukan la terror benar speaking, tapi kat sana tetiba macam dah berpuluh tahun makan keju je gaya speaking. kahkahah..

Kalau jumpa orang cakap dalam bahasa melayu, rasanya macam nak melompat kot kat situ. Punyalah excited. Hehe.. Kat sana, saya belajar la jugak cakap bahasa Thai sikit-sikit. Yalah, tak semua orang Thai reti speaking kan.. So, at least tahu nombor dan bahasa asas seperti makan, minum dan sebagainya. 

teksi thailand yang striking kaler dia.. hee

Kalau nak dikira pembangunan, rasanya Malaysia lebih maju dan terancang. Sebab kat Thai, wayar kabel elektrik tu, memang bersepah dan agak serabut. Jalan raya? tak payah nak cakap la.. Traffic light tu hanya hiasan sahaja tau. Pemandu teksi bawak kereta macam nak racing sahaja. Memang boleh semput la kalau sape-sape yang jenis penakut tuh. heehe..

Hurm.. Time duduk kat sana memang la terasa nak makan macam-macam especially nasi lemak dan teh tarik. Walaupun saya bukanlah peminat tegar nasi lemak, tiba-tiba time duduk kat sana boleh pulak nak makan nasi lemak. Hehe..

Suvarnabhumi Airport

And then, trip yang mengambil masa seminggu tu tamat. Bila naik flight Airasia ke Malaysia, rasa terharu bila tengok pramugari tersenyum sambil cakap selamat datang dalam bahasa melayu. Rasanya dah lama benar tak dengar orang cakap bahasa melayu.. Bila dah sampai kat LCCT lagi la, nampak je mak cik pakai tudung, dah rasa excited. Tah la kenapa. Rasa sayang sangat kat Malaysia ni. 

Apabila kaki saya melangkah masuk ke KL sentral, tiba-tiba ada background music. Lagu keranamu Malaysia berkumandang. Ceh... Memang rasa macam saya-dah-ada-di-Malaysia. Susah nak describe perasaan tu. Suka, terharu? Erm.. maybe.

Betullah pepatah orang dulu-dulu kate.. ape ek? Hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri.. Erm.. korang sambung la sendiri okeh. kehkehekhe..

Dah la, saya nak mengalih perabot ni.. Esok abang dari KL balik. Dah sediakan to do list kat dia. Hahaha.. Siaplah dia nanti. haha

Selamat hari merdeka yang ke-54...
Saya bangga menjadi rakyat Malaysia. yeah..

2 comments:

  1. trip ke bangkok under ape?terasa nak g luar negara, tapi thailand y jiran sebelah pon xlepas2 lagi

    ReplyDelete
  2. trip ke bangkok under fakulti. lawatan sambil belajar.hehe

    ReplyDelete