Sunday, August 21, 2011

FYp cases: kisah Saya, Supervisor dan Water activity.

Salam ceria,

Sedar tak sedar dah masuk 21 hari kan kita semua puasa. Maknanya semakin dekatlah nak raya dan kenapa ye saya masih bertapa di UMT yang tersayang ni? Why? Why?Arghhh.. I tak faham. i tak faham.. hehe

Ya, saya masih di UMT dan sedang bertungkus lumus menyiapkan FYp yang semakin bertambah beban kerjanya. Why? Ingat dah buat banyak-banyak boleh la at least 50% siap. Alih-alih bila check balik, macam tak 50% pun. Haish.


Minggu lepas, sewaktu saya nak mengambil sampel kat MPM a.k.a Kitchen, tiba-tiba saya terserempak dengan supervisor saya dekat Cold room. Haish... Tetiba je sakit kepala. Hish tak baik betul kan saya ni.
Well, macam biasa la My dear sv tanya pasal FYp. Saya cakap okay je sebab nak kejar masa ke lab MSM pulak. Maklumlah, sampel saya memang terikat dengan masa. So, seminit tu amat berharga. Dan saya memang penatlah kalau nak kekalkan sampel 0 hours. Memang payah.

Dan tiba-tiba conversation yang pendek itu telah menambahkan lagi beban kerja yang sedia ada. Elok-elok tak payah buat test Salmonella, alih-alih kena buat pulak. Elok-elok sampel storage simpan seminggu je, terus extend jadi dua minggu. Alamak, memang haru dah rasa ni. Rasa kaki ni nak laju-laju je melangkah keluar dari bilik sejuk. Bilik sejuk pun dah tak terasa sejuknya.

Itu cerita minggu lepas. Tadi saya buat sampel sandwich. Kali ini saya tak buat microbe dah. Sebab hari selasa ni dah nak berangkat pulang ke kuantan. So, saya just check pH dan water activity bagi sampel sahaja. Oleh kerana hari ni presentation bagi pelajar LI Unpad di restoran, jadi sv saya pun ada sekali.
So, conversation di bawah pun berlaku,

Sv: Aziemah, macam mana FYp? Okay?
Sv saya suka panggil nama belakang.. hurm tak tahu la kenapa.

Saya: Okay je Dr. 
Sambil sengih-sengih pikir nak lari ke mana.

Sv: Awak buat apa hari ni?


Saya: Hari ni saya buat sampel, check pH dan water activity je Dr.


Sv: Tu je?


Saya : a'ah. Tu je. Sebab selasa ni dah nak balik. Kalau buat microbe tak sempat nak tengok.


SV: okay.


Aqualab water activity meter yang boleh didapati di MTKM..

Lepas tu Sv terus berlalu keluar dari lab. Saya pelik dengan ayat 'tu je'. Sadis tau. Ikutkan hati, 18/8 hari tu lagi saya balik. Tak payah nak stay buat water activity dan ph  ni.. huhu. Takpe... takpe.. Lagipun hari ni saya bukan buat empat sample, saya run 10 sample sekali tau.. esok lagi 4 sample dan lusa iaitu hari selasa saya run lagi 4 sample. So total up 18 sample minggu ni sahaja. Minggu sebelum ni dah 23 sample dan sebelum tu dah 17 sample. See. tengok la punya la nak kejar masa sampai  berbelas sample dalam seminggu saya run.

Kalau boleh nak buat 7-8 agar sekali gus tapi kan incubator tu kan bukan saya seorang je guna. Takkan la nak pentingkan diri. Penuhkan plates saya sahaja dalam incubator tu. Bukan saya sahaja yang buat microbe kan. .. hehe..

Tah la nak kira pasal FYp ni tak tahula beraya ke tak tahun ni. Eh, tak boleh. raya tetap raya. Fyp kita tolak tepi dulu. Dah la.. nak key in data yang minggu lepas pulak. Mana la tahu boleh buat slide untuk progress terus.. haha.. berangan.. Hurm.. slides untuk progress kena ada ape ek? Esok nak tangkap gambar banyak-banyak.. Senang nak masukkan dalam slides. heh.. Ini tanda saya buat kerja tau. Perlu ke masukkan gambar buku lab MSM untuk buktikan saya guna lab? hehe.. oh okay idea mengarut je tu.. hehe




3 comments:

  1. hahaha..sama mcm akak..xleh terserempak dgn sv kat tempat selain kelas nutrition..mmg rsa nk menyorok jer kalau terserempak dgn sv sbb buat fyp main2..hahaha

    ReplyDelete
  2. klu aku yang terserempak dgn sv aku...dia akan tanya macam

    ''ada buat appoinment dengan saya ke?'

    LOL

    ReplyDelete
  3. akak: hehe perasaan takut tu still ade.. hehe..
    Dayah: Haha.. nik dulu pun penah kene dengan sv dayah tu. Ala macam tak biase.. hehe

    ReplyDelete