Tuesday, August 2, 2011

Hadis palsu?

Assalamualaikum..

Okay, saya sangat free hari ni. So, disebabkan terlalu banyak masa terluang. Erm tipu.. banyak keje tapi malas nak buat. Saya menyibukkan diri membaca blog-blog yang telah saya follow. Sebabkan bulan puasa baru sahaja berlalu satu hari, ramai blogger post entri-entri pasal bulan ramadhan ni.
 Dan entri yang paling popular adalah entri pasal fadhilat solat terawih, solat witir dan niat puasa. Of coz la ini semua melibatkan hadis.

Saya? tak nak la buat entri macam ni. Bukan apa, saya tak rasa ilmu agama tu cukup untuk buat satu entri yang melibatkan hadis Kalau sumber tu sahih, ok la.. but kalau sekadar kopi and paste. huhuh.. Payah. Sebab tak pasal-pasal dapat dosa kering kalau ada yang baca dan percaya bulat-bulat.

Ada beberapa post yang saya baca, agak meragukan. SO, sebab ragu-ragu.. saya pon google la. Mana la tau jumpe laman web JAKIM  ke.. So, saya jumpa link ni:

http://mufti.islam.gov.my/terengganu/?subid=10&parent=06

Try la baca. Sebab link tu memberi tahu pasal hadis palsu yang diwar-warkan oleh semua orang. Siap ada penerangan lagi. Jangan risau ok.. ni valid punya.

3 comments: