Sunday, August 14, 2011

School days: Drama Queen

Tiba-tiba di petang hari yang hening ni terasa nak mengupdate something yang retro. Well, zaman sekolah-sekolah dulu. Aish, rasa macam dah ___ sangat bila cakap pasal zaman sekolah ni.

Since, saya memang budak baik zaman sekolah dulu. Ehem.  Saya taklah terlibat dengan gejala sosial yang merosakkan akhlak remaja. Well, walaupun bilik kaunseling tu merupakan salah satu tempat lepak terunggul di alam semesta sebab ada sofa dan boleh lepak-lepak sambil baca brochure kerjaya dan bla. bla.. bla.. tapi saya bukanlah pengunjung tegar bilik tuh. hehe Erm well I kan budak baik you. (nada gediksss sikit.)

Oh, berbalik kepada kisah drama Queen ni. Mari kita imbau kembali kenangan zaman sekolah rendah. Waktu itu, tak salah saya darjah empat. Yup. Darjah empat. Saya tak berapa ingat mengapa cikgu kelas saya a.k.a cikgu BM telah mengusulkan agar pertandingan drama dibuat. Mungkin kerana hendak mengasah bakat-bakat yang terpendam dalam murid-murid tika itu.  Oh okay, kesimpulannya satu kelas kena berlakon. What? Saya dah la pemalu. hehe.. Kena pula berlakon. So, rasa macam tak sesuai la pulak.

Dipendekkan cerita, hari yang indah itu berlangsung juga. Hari itu hari Jumaat. Disebabkan saya sesi petang, jadi group saya telah melakukan rehearsal. Semua wajib datang awal untuk menyediakan prop dan kelengkapan lain. Tang watak dan dialog, saya cuba untuk mendapatkan watak yang tak bercakap sepatah haram tapi penulis skrip tu bijak, semua watak ada dialog. So, tak boleh lari. 


Watak utama disandang oleh kawan saya yang gojes dan girlish. Okay, she's rule the class. Dia bawak watak Puteri Hati Pecah yang nak masuk meminang Putera Cempiang. I'm not sure siapa yang tulis skrip ni tapi yang pasti skrip drama tu bukan dari cikgu. Tapi jalan cerita macam peminangan puteri gunung ledang but lebih humor.

Watak bendahara dan hulubalang pun ada. Saya? hurm.. tak mahu la cakap jadi apa. Segan. kihkihkih.. Tapi scene yang paling tak boleh dilupakan ialah scene dimana bendahara yang hendak masuk meminang tu berteduh di bawah pohon melaka dan tiba-tiba pesan pizza hut melalui telefon bimbit yang besar gedabak. Memang kelakar. Waktu tu, pizza hut punya no telefon still lagi 7552525. So, penghantar pizza pun nyanyi lagu tu. Kelakar.

Banyak lagi watak lain, nenek kebayan ditukar jadi nenek cyber. Tapi putera cempiang tu memang tak ada pun. And it was a great experience.

Tapi tu zaman sekolah dulu. Kalau di beri peluang sekarang nak berlakon lagi ke tak . Rasanya tak mahu la. Cukuplah hanya sekali.


6 comments:

  1. salam...hahahha mmg sesuai...watakk tu..

    ReplyDelete
  2. hahaha..rasanya kat u lg banyak kena berlakon utk buat assignment

    ReplyDelete
  3. owh.. tu bagi yang amik bahasa komunikatif kan? heehe

    ReplyDelete
  4. fuh.. semangat... time sek lu xtvt gini mmg bnyak.. takpa hafal 2 3 patah dialog..

    but kat u.. kene preset argg... gigil jang..

    ReplyDelete
  5. Mr line: hehe.. hafal dialog suke.. presentation tak suke. hehe

    ReplyDelete