Monday, October 24, 2011

Fyp cases: lab dan penulisan thesis.

Assalamualaikum,

Mood saya tak berapa stabil saat saya sedang menaip entri ini. Banyak benda yang berlaku dalam minggu ni dan minggu lepas. Sesuatu yang bisa menduga tahap kesabaran saya. Saya jarang marah. Serius. Biasanya semua masalah saya pendam sahaja. Simpan sorang-sorang dan apabila kapasiti hati saya dah penuh (macam external 1 terra), sudah tentu saya akan meletup.

Penat. Serius. Tak sabar hendak mengangkat kaki dari kampus. Tapi kan kerja biasanya akan lebih tertekan dari apa yang saya lalui sekarang kan? Huh... Masuk kali ini, dah banyak kali saya mengeluh. Tak tahulah mengeluh pasal apa. Ada sesuatu yang tak lepas. Kawan cakap jangan simpan semua masalah dalam hati. Kalau tensen sangat, kena menangis baru lega.  Tapi masalahnya, saya tak boleh menangis. Dah lama rasanya tak menangis. Paling saya ingat kali terakhir saya menangis pun sebab........ teeeeeeeet dirahsiakan.

Penat dengan sikap sesetengah orang yang bercakap putar belit. Tak mahu mengakui kesalahan sendiri. Saya penat dengan sikap orang yang terlalu memaksa. Penat dengan sesetengah pihak yang tak mahu memahami. Lalu yang tersepit siapa? Saya juga.

Sekarang masih lagi sibuk dengan penulisan thesis dan masih perlu masuk ke lab. Harap semuanya akan berjalan lancar.Sekarang sudah menghampiri minggu ke-12.  Apa khabar thesis dan lab?

Lama kelamaan saya jadi letih dan penat. Semangat dah semakin pudar dan saya masih perlu berjuang menyiapkan thesis dengan sisa-sisa semangat yang ada.  Makin lama, makin menekan jiwa. Saat ini, memang terasa mahu pulang. Berbaringan atas katil sambil melayan novel-novel kanak-kanak. Mesti best kan? Rindu suasana itu.

Entah mengapa dapat saya rasakan stress sewaktu tahun 2 dahulu berulang kembali? Cuma kali ini, mental saya lagi kuat berbanding dahulu. Saya harap saya akan lebih kuat dan bersemangat seperti mula-mula buat FYP. Tapi hati semakin tawar apabila diperlakukan seperti ini. Tanpa disedari, saya memang mengalami stress.

Semalam sedang saya berstressan saya ada terbaca mengenai fadhilat surah yassin. Dalam surah yassin ada ayat penerang hati. Jadi saya baca. Al-Waqiah untuk murah rezeki dan surah Al-Mulk sebagai penyelamat. Jadi saya tak nak menangis untuk hilangkan stress sebab buat apa menangisi sesuatu yang telah terjadi. Jadi doakan saya dapat stabilkan emosi dengan cepat. Saya masih banyak keje lain berbanding nak layan perasaan sedih dan stress ni.

 Ok dah  masuk maghrib. kena chow dulu.
Assalamualaikum.

2 comments: