Wednesday, October 5, 2011

FYp cases: Progress presentation dan microbe yang stress.

Hai.

Hujung minggu ni ada progress presentation. Ya. Progress presentation. Stage ke-dua dalam penghasilan thesis. Dan data-data terkumpul bolehlah saya persembahkan ketika perbentangan nanti. Minggu ni saya dah habiskan dua jenis experiment. Tapi still lagi banyak sample yang saya kena buat. Dengar kata minggu depan lagi ramai yang berebut nak masuk lab. Haish. Kena berebut lab lagi. Tadi dah booking lab staff. Nak buat kerja hujung minggu. Nasib baiklah saya budak microbe. So, ada pengecualian di situ. Memang tak boleh buat apa dah.

Hurm, tadi pergi tengok anak-anak ** microbe**. Okaylah keadaan mereka. Cukup nutrients. hehe.. Hurm cuma saya rasa beban kerja dah kurang sikit sebab dah masuk lab. Ah.. tak kira .. next week nak masuk lab jugak. Tapi macam pelik, hari tu bila saya kira CFU/g setiap hari makin menurun disebabkan oleh storage. Tapi kenapa apabila masuk hari ke-5, bilangan CFU/g makin meningkat? Sepatutnya, takde kenaikan dalam CFU/g.
Tapi  setelah membaca jurnal dan buku, baru saya tahu yang microbe yang stress (diletakkan di dalam suhu 4C) akan melalui satu proses adaptasi yang membolehkan mereka tumbuh walaupun keadaan stress. and kalau saya berniat nak buat master/ phd.. boleh teruskan project dengan mencari apa genes yang di-express ketika proses adaptation tu berlaku. Erk tapi.. nak buat masterkah saya?

Hurm.. we'll see.. we'll see.. hehehe..
Berbalik kepada progress presentation, masuk ini , dah kali ke-tiga saya betulkan slide. Takpelah janji ok. Double check mana yang saya terlepas pandang. Hurm.. ada sapa-sapa yang tahu guna software minitab tak? Nak mintak tolong ajarkan. please... please...please...

hurm.. dah mengarut nih.. nak sambung betulkan slide dan baca-baca jurnal yang agak berhabuk tu. Okay.. Okay.. have a nice day. hehe

2 comments:

  1. sambung la master... pastu terus ambek PhD..

    masyukk tuu..

    ReplyDelete
  2. hahaha.. lepas tu tak kahwin-kahwin sebab orang takut masuk minang.. belajar tinggi sgt.. hehe

    ReplyDelete