Saturday, October 29, 2011

Novel dan kisah dongeng.

Assalamualaikum..

Salam sejahtera semua.
Saya tahu semua tengah sibuk tengok bola kan sekarang. Almaklumlah terengganu lawan negeri sembilan. So what? Saya still nak post entri jugak. Tak kira. hehe..


Oleh sebab saya memang tak layan bola sepak, tak kisahlah dalam atau luar negara, so saya habiskan masa dengan membaca blog dan cerpen dan novel online kat penulisan2u . Yalah, dah tiga hari berturut-turut kot duduk terperap dalam lab dan mengadap mikrob kesayangan yang enak membiak atas piring petri yang dilapisi dengan agar yang penuh dengan nutrien. haha. 
cinderella.


B.O.S.A.N...
Tu sahaja yang boleh saya cakap apabila saya membaca novel atau cerpen online. Sebab kebanyakkan cerita novel atau cerpen dalam website itu, mesti cerita pasal anak datuk, anak tan sri, kerja keparat korporat, jurutera dan boleh kata kerja yang best-best la. Yang melibatkan pejabat. Lagi satu, lelaki tu mesti kaya dan yang perempuan atau a.k.a heroin mesti miskin dan susah. KLISE okay.

Yalah, takkan semua perempuan miskin mesti dapat kahwin dengan lelaki kaya a.k.a anak datuk, anak tan sri atau kerabat diraja? Nonsense. Habis tu, lelaki-lelaki yang tak kaya ni macam mana? Kesian diorang tak dapat kahwin kan? hehe..

Lagi satu, yang peliknya hanya perempuan miskin yang cantik sahaja plus baik hati plus pandai masak boleh kahwin dengan anak datuk, anak tan sri dan lain-lain. Habis tu, yang hidung tak berapa nak mancung, kulit tak berapa nak cerah ni macam mana? Yang muka penuh dengan jerawat ni macam mana? Tak kahwinlah sampai ke tua? Haha.. 

Bila saya baca novel, selalu saya rasa irritate bila cik writer menceritakan mengenai kekacakan dan dan kecntikan watak-watak utamanya. Tanpa kita sedar, sebenarnya novel atau cerpen ni dah jadi macam kisah dongeng a.k.a fairy tales bagi orang dewasa. Semua indah, dan akhirnya happily ever after kan. Kalau budak-budak ada kisah cinderella, snow white dan lain-lain. Orang dewasa ada pelbagai novel yang kalau saya baca, memang tak logik. Mungkin ada terjadi tapi, entahlah mungkin takkan sesempurna seperti yang dikarang dalam novel atau cerpen.

Bila saya baca novel, saya nak cari input. Bukan semata-mata kisah cinta antara adam dan hawa dan scene-scene romantik diorang. Saya just nak tahu benda lain. Tapi kebanyakkan novel atau novel sekarang hanya fokus pada kisah cinta sahaja dan pada usia yang menginjak awal 20-an ni, saya rasa macam dah tak relevan untuk membaca novel cinta. Serius macam tak ada pengisian kalau hanya semata-mata berkisarkan kisah cinta. Lainlah kalau diselitkan dengan kisah hidup yang sebenar. Kisah keluarga ke? Kes penderaan kanak-kanak ke? Mental disorder ke? Apa-apa je lah janji bukan sekadar love story, serius bosan tau.

Mungkin sebab itu kot, saya suka membaca karangan Ramlee Awang Murshid. Ada pengisian. Cinta itu sebagai rencah sahaja dan bukan topik utama. Sebab in real life, hidup kita bukan berpaksikan cinta sahaja. So, agak tak berapa relevan untuk saya membaca novel yang hanya berunsurkan cinta semata-mata dan melibatkan kisah orang kaya sahaja kan.

first novel yang saya baca. 

Tak adakah cerita mengenai cinta gadis kampung dengan penjual burger? Tak pun kisah cinta orang biasa-biasa sahaja? Yang tak melibatkan anak orang kaya? Yang mana bila diorang pergi dating just jalan kaki naik LRT atau Komuter dan kenderaan awam? Cinta orang biasa-biasa yang berkira pasal duit.  Hero yang tak mampu nak bagi bunga ros dan hadiahkan bunga kertas atau bunga kebangsaan sahaja ke? Hero yang tak mampu beli cadbury dan hanya mampu belikan gula-gula hudsen warna merah sahaja? Just a simple love story yang melibatkan orang biasa. Tak perlulah nak cerita mengenai kehebatan hero yang memandu kereta mewah dan mampu menghadiahi si gadis beratus-ratus kuntum bunga ros merah menjelang hari lahirnya. Tak perlu. Sebab saya rasa, tak ada lelaki macam tu tau. 

Tapi mostly memang dalam novel macam tu. Ada yang kata, baca novel ini untuk lepas tensen. Tapi buatnya si pembaca novel tu berangan nak kahwin dengan orang kaya dan tolak semua pinangan sebab nak tunggu lelaki macam dalam watak novel tu macam mane? Hish.. alamatnya tak kahwinlah sampai ke tua. Haha.

Tapi kalau sekadar nak baca untuk melepaskan tensen okay kot, cuma bila dan sepuluh buku yang saya baca dan cerita lebih kurang sama saja.. Apa hal? Hehe.. 
Okay dah mengarut. Saya nak buat FYP. Esok masih perlu ke lab.. Ke Terengganu cuti esok? Hurm....

3 comments:

  1. haha..betul tu..akak pun dh jarang baca novel2 cinta..kalau baca novel pun tgk pengarangnya dulu..

    ReplyDelete
  2. kalo nak novel2 yang lain dari yang lain,
    kene cari penulis2 yang da lama namanye.
    kalau cari buku terbitan Ab**21,
    memang hampir semua ceritanya begitu.
    untuk buat berangan bolehlah~
    cubalah baca hatimu aisyah - zurinah hassan

    ReplyDelete
  3. Kak nourel: nik tak baca ikut pengarang pun.. tapi tengok sinopsis.. biasanya nik baca kat online dulu separuh.. kalau best baru beli.. hehe

    Idea Semulajadi: terima kasih atas cadangan itu.. nanti try cari novel tu.

    ReplyDelete