Friday, October 14, 2011

Random Talk: Demam.

Demam. Satu simptom yang menandakan sistem imunisasi badan sedang berkerja. Yalah, kalau tak demam, alamatnya tak ada fungsilah antibodi.Ya tak?

Saya tak mahu mengulas perihal mekanisme yang menyebabkan demam secara terperinci. Saya bukan budak medik. Percaya tak, demam juga dipengaruhi oleh aspek mental? Kalau asyik fikir asyik demam, memang konfem dapatlah demam itu. Tak percaya, trylah.

Sori roomates sebab tengok perempuan rambut tak terurus sedang berlingkar atas katil.. hehe
Masuk hari ini sudah 3 hari saya demam. Mula-mula, macam biasa, cuba ignore dan buat konon-kononnya tak demam. Padahal bangun pagi badan dah rasa panas. Kepala dah start berdenyut-denyut sehinggakan rasa bagai nak meletup kepala otak saya.

Abah saya tentera. So, kalau dulu mengadu demam-demam mesti dia kata try la lawan. Jangan nak manjakan diri. So, hasilnya, saya memang takkan makan ubat kalau demam tu tak teruk tahap tak boleh bangun katil. 
First day... Okay.. Virus-virus demam yang tak berapa reti bahasa Melayu telah mula menjangkiti badan. Saya terfikir juga, dari mana datangnya demam ni? Mungkinkah saya terlalu menekan diri akhir-akhir ini? Ya, itu kita tak pasti... haha

Saya still boleh bergelak ketawa bagai nak rak walaupun ada yang tegur muka nampak pucat. Dan macam biasalah, jawapan stereotaip saya. Lupa nak letak mekap 4-5 inci kat muka.. Tak apply lipstic Maybelline yang merah menyala kat bibir.. hehe. Mungkin sebab tu kot nampak pucat.. hehe.. ehem.. Tapikan lipstic merah seksi kan.. maybe saya patut cuba.. haha.

Masuk hari kedua, tahap kedua.. Badan dah panas.. sampai satu tahap yang memang kena pergi jumpa Dr hensem dekat dengan Pusat Kesihatan UMT. haha.. gatal.. Dapatlah satu plastik ubat. Well done.. Memang saya penghabis ubat UMT.. hee.

Macam biasalah..bagi panadol,  EES (sejenis antibiotik yang bukan dari kumpulan ampicilin), Vitamin C (agaknya saya nampak macam tak cukup vitamin), Ubat sakit tekak.. (lozeng kaler hijau.. euww.. serius tak sedap), dan ubat-ubat peribadi yang lain.. hehe

Hari ini (hari ke-3).. Walaupun nampak sihat sebenarnya saya masih belum recover.. huhu.. Sebab makan nasi separuh pun tak habis.. Ape cer.. ini menandakan tak sihat lagi ... So, roomates mencadangkan beli sup dan nasi putih.. Tapi tak habis juga. So, ubat pun tak jalan.. Tidur je la kot.. Mungkin rehatadalah ubat terbaik bagi orang demam. Hehe..

Dan saya dah start sakit tekak dan selesema. hehe.. Sakit kepala dan panas badan dah hilang, selesema dan sakit tekak pula yang datang.. Welcome guys.. hehe

2 comments: