Friday, November 11, 2011

11.11.11- hari last berada di rumah.

Cuaca dilaporkan mendung hari ini. Rumah saya pula senyap sekali. Dah rasa macam home alone pun ada. Adik saya yang nurse tu sedang menonton movie mat salleh dalam bilik sambil pakai headphone, yang lain pergi sekolah. Arghhh.. bestnya macam ni. Tak payah nak fikir benda-benda lain. Tapi esok dah nak berangkat pulang ke kampus. Sakit kepala.

Saya berada di ruang tamu kala ini. Entahlah, nak buat apa. Tengah melayari internet sambil duduk bersandar di sofa baru mama. Rasanya dah agak sempit rumah ni. Penuh dengan perabot. Janganlah nanti rumah ni jadi ala-ala muzium sudahlah. kang ada pula yang kena buka kaunter jual tiket. Hehe..

Pukul 6 pagi tadi, rumah saya dah kecoh. Nak tak nak kenalah bangun dan tengok apa yang berlaku. Ala, biasalah, kalau dah ramai-ramai dekat rumah, mesti nak happening-happening. Tambah-tambah pula, hari ni mama buat nasi kerabu. Sedapnya. Bangun pagi makanan dah terus ada atas meja. ***Jangan ikut perangai anak dara ni tau..***

Bila buka facebook, semua tengah nak post status mengenai tarikh hari ni. 11.11.11. Entah apa yang best pun saya tak tahu. Yang pasti esok, 12. 11.11, kena balik kampus pukul 9.30 pagi. Alahai. Sadisnya. Bila buka blog pun sama, ramai juga la yang buat entri pasal tarikh hari ni. anniversarry couple la. Apa-apa lah, I tak kisah pun. Opps maaf, tergedik pula. 

Hurm, saya sedang bertahan untuk menyiapkan thesis dan semester 7 ni dengan jayanya. Semester yang menekan jiwa dan raga. Tiba-tiba rasa bersyukur pula sebab ditrain oleh lecturer yang ehem.. strict waktu tahun 2 dulu. Mungkin sebab tu, saya masih lagi bertahan. 

Tapi bila diingat kembali semasa tahun 2 dahulu, perasaan tak percaya pun ada. Macam manalah saya boleh tahan dengan Hell Kitchen selama dua semester? Dapur yang panas, chef kot yang tebal, tudung tuck in siap dengan inner hitam lagi pakai. Bila ingat-ingat balik, memang menguji kesabaran. Sudahlah tu, dengan semester tu juga, kena belajar microbe. Bila kita sibuk dalam kitchen, tiba-tiba ada orang lain sibuk nak suruh ambil result dekat lab. Memang stress.  

Semester 4 lagi la sibuk tahap gaban. Dua kali kelas komersil dalam satu minggu. Ahad, isnin, selasa, rabu.... semua dihabiskan dekat dapur. Mis en place tak abis-abis. Lama-lama, kitchen tu dah tak jadi apa dah. Semua barang dah tahu kat mana lab staff letak. Dah arif dengan tatacara penggunaan makmal sebab dah kena teruk waktu sem 3 dulu.

Sekarang ni sem 7, sem last berada di kampus. Dua bulan sahaja lagi sebelum saya pergi LI. Ahad ni masih perlu ke lab. Mungkin buat kali terakhir, sebab selepas ni, dah boleh tumpukan kepada thesis writing. Terasa malas nak jumpa supervisor. Nanti-nantilah jumpa. Jumpa awal-awal pun, bukan dia ada pun kan. hehe.. 

Ok, nak buat kerja lain.. Maaflah kalau entri ni bersifat personal..*** memang selalu personal pun***

Tata


No comments:

Post a Comment